Hemmerle, M., Röpcke, B., Eggers, C., & Oades, R. D.

Evaluation of a two year course of intensive care of young persons with schizophrenia / Evaluation einer zweijährigen Intensivbetreuung von Jugendlichen mit Schizophrenie (2010). Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 38, 361-369.

[Request a copy] - View Article

Introduction: The Trialog project offers patients with early-onset schizophrenia (EOS) a two-year programme of residential outpatient care following discharge from a clinic aimed to support further recovery and independence including interactive and psychoeducational multifamily care, coping with persistent symptoms, development of socio-emotional competence, independent house keeping, and support of school and vocational training.

Methods: To evaluate psychopathology along with social and neuropsychological function for 12 participants over 2 years. Their progress was compared with 12 EOS patients who did not attend Trialog following discharge.

Results:
1 - Participants showed a significantly greater decrease of positive and negative symptoms with respect to the comparison group.

2 - Measures of social function improved (A higher proportion of those who had been in the Trialog were able to live independently and pursue regular activities.

3 - Neuro-psychological indicators of memory, (selective) attention, and psychomotor speed improved more than in the comparison subjects.

4 - Neither group showed changes in measures of intelligence or in assessments of the subjective quality of life.

Discussion: First analyses raise hope that treatment and care of EOS-patients in the critical first years following the onset of schizophrenia can be improved by the evaluated performance of the project “Trialog”.

German Abstract

Einleitung: Im Projekt "Trialog" werden Jugendliche, die an Schizophrenie mit frühem Beginn (EOS) leiden, zwei Jahre im Anschluss an die stationäre Behandlung intensiv betreut, um Recovery und Autonomie zu fördern.

Die multiprofessionelle Betreuung umfasst psychoedukative (Multi-Familienarbeit, Bewältigung persistierender positiver Symptome, Aufbau sozio-emotionaler Kompetenz, Alltags- und Freizeittraining sowie Unterstützung bei der Schul- und Berufsausbildung.

Methodik: Psychopathologie, soziales und neuropsychologisches Funktionsniveau von zwölf Bewohnern wurden über zwei Jahre verfolgt. Ihr Fortschritt wurde mit zwölf EOS-Patienten verglichen, die nach der Entlassung nicht im Projekt „Trialog" betreut wurden.

Ergebnisse: (1) Teilnehmer zeigten einen Rückgang positiver und negativer Symptome, während positive Symptome in der Vergleichsgruppe anstiegen. (2) Das soziale Funktionsniveau stieg (GAF), ein höherer Anteil von Betreuten lebte im Anschluss selbständig und ging einer regelmäßigen Tätigkeit nach. (3) Neuropsychologische Indikatoren des Gedächtnis (WMS-R), der (selektiven) Aufmerksamkeit (TMT), der visuomotorichen Koordination (MT) und des psychomotorischen Tempos (ZS) besserten sich stärker als in der Vergleichsgruppe. (4) Keine Gruppe zeigte Veränderungen in Maßen der Intelligenz oder der subjektiven Lebensqualität (MANSA).

Schlussfolgerung: Erste Analysen geben Hoffnung, dass mit dem Projekt „Trialog" die Betreuung für EOS-Patienten in der kritischen Phase in den ersten Jahren nach Beginn der Schizophrenie innerhalb der Regelversorgung verbessert werden kann.

Support Professor Eggers Stiftung